www.psd-shop.ir

آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 35
  • بازدید دیروز : 8
  • بازدید کل : 219129

فتوشاپ چیست؟


فتوشاپ چیست؟

photoshop
photoshop
photoshop

فتوشاپ چیست؟

به گفته ویکی پدیا فتوشاپ (به انگلیسی: Photoshop به معنی کارگاه عکس) یک پردازشگر گرافیکی است که بدست شرکت ادوبی Adobe system گسترش یافته و برای ایجاد، ترکیب، ویرایش، بازسازی و یا دگرگونی تصاویر (عکس‌ها) بکار می‌رود. این نرم افزار برای ویرایش تصاویر با امکانات فراوان کاربرد دارد.

 

Photoshop chist 1
 
 
Photoshop

 


معرفی شرکت سازنده ی ادوبی فتوشاپ

ادوبی (به انگلیسی: Adobe Systems) یک شرکت آمریکایی سازنده نرم‌افزارهای کامپیوتری است. عمده فعالیت این شرکت در تولید نرم‌افزارهای طراحی و گرافیک است. ساختمان مرکزی این شرکت درشهر سن خوزه ایالت کالیفرنیا قرار دارد. ادوبی بیشتر به خاطر نرم‌افزار ویرایش تصویر فتوشاپ و نرم‌افزار سند قابل حمل پی دی اف و ادوبی کریتیو سوئیت مشهور است.

 

همچنین ادوبی خالق نرم افزارهایی چون ادوبی فتوشاپ لایتروم (Adobe Photoshop Lightroom)، ادوبی ایلستریتور (Adobe illustrator)، ادوبی ایندیزاین (Adobe Indesign)، ادوبی افترافکت (Adobe After Effect)، ادوبی دریم ویور (Adobe Dreamweaver)، ادوبی پریمیر (Adobe premier)، ادوبی میدیا انکودر (Adobe Media Encoder)، ادوبی فلش (Adobe Flash)، ادوبی میوز (Adobe Muse)، ادوبی آدیشن (Adobe Audition) ادوبی فریم میکر (Adobe FrameMaker)، ادوبی بریج (Adobe Bridge) و … است و در تازه ترین مورد ادوبی دایمنشن (Adobe Dimension) را منتشر کرده.

 

Adobe cc
ادوبی کرتیو کلود

تاریخچه ی شرکت ادوبی سیستمز

این شرکت اولین بار توسط چارز گشکه (Charles Geschke) و جان واناک (John Warnock) در سال ۱۹۸۲ تاسیس شده است.

ایده تاسیس شرکت ادوبی به سال ۱۹۷۰، هنگامی که این دو تن در بخش تحقیق شرکت زیراکس (Xerox) به تحقیق در مورد طراحی یک سیستم گرافیک و چاپ که بدون نیاز به سخت افزاری خاص کارایی چاپ متون را داشته باشد پرداختند.

در سال ۱۹۸۲ آن ها فرض ساده ای کردند: چگونه میتوان یک متن و یا یک تصویر را از صفحه رایانه به صورت دقیق و زیبا به پرینت ترجمه و تبدیل کرد؟ یک سال پس از طرح این سؤال، تکنولوژی Adobe Postcript برای چاپ تصویر و متن از کامپیوتر بر روی کاغذ به بازار آمد. این برای اولین بار بود که یک فایل کامپیوتری با هر فرمت و نوع تصویر و متنی، دقیقا مشابه آنچه که روی صفحه ی رایانه می آید، بر کاغذ چاپ می شد. Adobe postscript هم اکنون نیز به عنوان هسته ی اصلی چاپگر های امروزی به کار می رود.

به دنبال این موفقیت شرکت ادوبی نرم افزارهای گرافیکی ادوبی ایلستریتور (Adobe illustrator) و ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop) را روانه ی بازار کرد. نرم افزار فتوشاپ، با اولین نسخه ی سازگار با محیط ویندوز (نسخه ۲٫۵) در نوامبر سال ۱۹۹۲، عرض اندام نمود، اما شهرت و موفقیت خود را با نسخه Adobe Photoshop 7 که در مارس سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱ شمسی) به بازار آمده بود، تجربه نمود که پس از چندی، نسخه کاملتر این نرم افزار برای تطابق و سازگاری با زبان های خاورمیانه با نام (Adobe Photoshop 7 Me (Middle Eastern با قابلیت تایپ زبان فارسی (عربی) به بازار آمد.

در حدود یک سال بعد، نسخه ۸ نرم افزار با امکانات و ویژگی های جدیدی چون ابزارهای نوردهی پیشرفته تر، فیلتر های تکمیلی، راهنماهای هوشمند، هیستوگرام بهبود یافته و از همه مهم تر، توانایی پردازش فایل های بزرگ تر از ۲ گیگابایت با نام تجاری Adobe Photoshop Cs (که Cs مخفف کلمه Creative Suite است) ورود خود را به بازار اعلام کرد و به دنبال آن نسخه های بهبود یافته CS2 و CS3 یکی پس از دیگری در اختیار گرافیست ها قرار گرفت.

شرکت ادوبی تا سال ۲۰۱۲ محصولات خود را تحت عنوان Creative Suite که CS نامیده می‌شد عرضه می‌کرد منتها از سال ۲۰۱۳ سری جدید محصولات خود را تحت نام CC که مخفف Creative Cloud است عرضه کرد. امکانات و تغییرات بسیار زیاد نسبت به نسخه‌های پیشین، با تاکید بر فضای ابری و اشتراک دیتاها بین افراد و کاربران از ویژگیهای محصولات سری CC است.

 

فتوشاپ چیست؟

به صورت خلاصه فتوشاپ یک نرم افزار جهت ویرایش عکس، ترکیب عکس و همینطور ساختن عکس از ابتدا می باشد. تولید کننده این نرم افزار شرکت ادوبی است که یکی از بزگترین شرکت های تولید کننده نرم افزاری و بهترین شرکت تولید کننده نرم افزار های گرافیکی است.

در کل فتوشاپ کاربرد های بسیار زیاد و مختلفی دارد و قطعاً هر کسی که به انجام کارهای گرافیکی کامپیوتری می پردازد به این نرم افزار احتیاج دارد. از کاربرد های آن می توان استفاده در چاپخانه ها، طراحی وب، طراحی دیجیتال، متحرک سازی و تمامی کارهایی که به گرافیک مربوط می شود نام برد. آخرین نسخه از فتوشاپ با نام Adobe Photoshop CC 2018 شناخته می شود.

برعکس ایلوستریتور که یک نرم افزار برداری است و از ریاضیات برای محاسبات خود پیروی می کند، فتوشاپ نرم افزاری پیکسلی است و محاسبات آن بر اساس پیکسل ها محاسبه می شود. همانطور که گفتیم فتوشاپ یکی از محصولات شرکت ادوبی می باشد بدین صورت این نرم افزار با دیگر نرم افزارهای گرافیکی این شرکت نظیر ایلستریتور (Illustrator‎)، پریمیر (Premiere)، افتر افکت (After Effects) و بریج (Bridge) دارای ارتباط قوی است و می توان فایل لایه باز این نرم افزار را در آنها استفاده کرد و بلعکس.

فتوشاپ تقریبا تمامی نمونه رنگ های اصلی و مهم را پشتیبانی می کند مانند:

RGB CMYK Bitmap LAB

مهمترین اندازه های مورد پشتیبانی این نرم افزار پیکسل، سانتیمتر، میلیمتر و اینچ است. همینطور می توان گفت که فتوشاپ تقریباً تمامی فرمت های ذخیره سازی و خواندن تصاویر را پشتیبانی می کند که مهمترین آن ها PNG، JPEG، TIFF، GIF است. همچنین فرمت اختصاصی این نرم افزار PSD نام دارد.

تاریخچه فتوشاپ

زمان شکل گیری ایده فتوشاپ سال ۱۹۸۷ میلادی توسط توماس نول در ایالت میشیگان آمریکا شروع شد. توماس فرزند گلن نول است . پدر توماس نول فردی علاقه مند به عکاسی بود و در خانه خود یک تاریکخانه داشت. در آن زمان اوایل ظهور رایانه های شخصی، توماس نول و برادرش جان نول علاقه زیادی به این اختراع داشتند.

توماس همچون پدرش به عکاسی علاقه بسیار زیادی داشت و به گفته خودش در دوران دبیرستان برای سرگرمی به عکاسی می پرداخته و سپس با دانشی که از پدرش در این زمینه بدست آورده به چاپ عکس های سیاه و سفید و رنگی همچنین تنظیم کنتراست و متعادل کردن رنگ‌ آن ها می پرداخته. برادار توماس بیشتر علاقمند به برنامه نویسی بوده است و با رایانه شخصی اش که سیستم عامل مکینتاش داشته به برنامه‌نویسی می پرداخته است.

شرکت ادوبی از ابتدا تا امروز نسخه های متفاوتی از فتوشاپ ارائه داده که در تصویر زیر شاهد پیشرفت فتوشاپ هستید.

photoshop versions
photoshop versions

کاربرد های فتوشاپ

کاربرد های فتوشاپ بخش عمده ای از محیط اطراف ما رو در بر گرفته ، عکس های پرسنلی ، پوستر های تبلیغاتی ، کارت های ویزیت ، بنر ها ، سربرگها ، رابط گرافیکی نرم افزار ها ، جلد نشریات ، تیتراژ فیلم ها ، محیط گرافیکی سایت ها و….. همگی برای زیباتر شدن و حتی به وجود آمدن، باید یک بار از زیر دست های هنرمند فتوشاپ عبور کنند.

فتوشاپ هم در زمینه ی هنر و هم در زمینه ی چاپ و تبلیغات بهترین نرم افزار حیطه ی گرافیک است و بدون شک با پیشرفتهایی که در گذشته داشته و ادامه دار بودنشان در آینده نیز بهترین نرم افزار در این زمینه خواهد بود و این مزیتی بزرگ برای کاربران فتوشاپ و نیز افتخاری برای کمپانی بزرگ ادوبی (Adobe) است.

photoshop versions
photoshop versions

 

برخی از خدمات فتوشاپ به کاربران ارائه میدهد عبارتند از:

  • طراحی تصاویر سه بعدی
  • تعویض پس زمینه
  • افزودن شیپ های گرافیکی به تصاویر
  • Crop، Rotate، Flip
  • تغییر اندازه تصاویر
  • کپی تصاویر
  • قرار دادن تصاویر بر روی یکدیگر
  • کم حجم کردن تصاویر
  • ایجاد تصاویر متحرک gif با استفاده از فتوشاپ
  • رنگ کردن تصاویر
  • Erase کردن تصاویر
  • از بین بردن لکه
  • فیلتر کردن تصاویر
  • و …
photoshop
photoshop

  انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1080

برچسب های مهم

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

آذربایجانغربی ــ شهرستان سردشت ــ گروه طراحی ماد گرافیک

مطالب و فایلهای وبسایت کاملاً مطابق با قـوانین جمهوری اسلامـی میـباشد. تمـامی حقـوق مـادی و معنوی متعلق به فروشگاه فایل ماد گرافیک میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی بدنبال خواهد داشت.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما